ALFA ROMEO: 2000 SPORTIVA W ZŁOTYM PUCHARZE DOLOMITÓW

ARH_1

Od 17 do 20 lipca odbywają się będą zawody o Złoty Puchar Dolomitów – legendarne wyścigi zabytkowych samochodów, które od zawsze przyciągają rzesze kibiców i miłośników z całego świata.

Tegoroczna edycja nie tylko wyruszyła z Belluno, swojej kolebki, ale również rozgrywa się w tych samych dniach, w których odbywała się rywalizacja w latach 1947- 1956.


Zobacz także:
HISTORIA


Do wyścigów dopuszczone są samochody wyprodukowane pomiędzy 1919 a 1961 rokiem, natomiast do kategorii specjalnej z odpowiednią klasyfikacją, zgłaszane są samochody z lat 1962-1965, które wyróżniły się wyjątkowymi zasługami w dziedzinie sportu lub mają wyjątkową wartość historyczną. Wśród startujących samochodów na uwagę zasługuje Alfa Romeo 2000 Sportiva z 1954 roku, należąca do Kolekcji Muzeum Alfy Romeo.

Trudny i wymagający pojedynek w sercu Dolomitów – jednej z najbardziej fascynujących scenerii na świecie, która wpisana jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO – wije się na odcinku 584 kilometrów, podzielonym na dwa etapy i przewiduje pokonanie czternastu przełęczy Dolomitów, 62 próby, w tym 58 szybkościowych i 4 prędkości średniej, ze spadkiem przekraczającym 10 proc. i wirażami, które wystawiają na próbę nawet najbardziej doświadczonych kierowców.

ARH_2

Będąca już w tym roku gwiazdą dwóch historycznych wyścigów – Mille Miglia 2014 i Vernasca Silver Flag 2014 – tym razem Alfa Romeo 2000 Sportiva, z całą swoją fascynującą historią, uczestniczy w zawodach o Złoty Puchar Dolomitów. To naprawdę niezwykle cenny okaz (na świecie istnieją tylko jego dwa egzemplarze), który wyróżnia się wyjątkową kolorystyką w odcieniu szary metalik.

„2000 Sportiva” została zaprojektowana w 1954 roku i zamysłem inżynierów Alfy Romeo była produkcja małej serii samochodów o dużych osiągach do użytku zarówno codziennego, jak i do udziału w wyścigach sportowych w kategorii „Sport”. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 138 KM był ściśle związany z jednostką napędową „1900″ i rozpędzał „Sportivę” do 220 km/h – zawrotnej prędkości, jak na tamte czasy.

Wersja „2000 Sportiva” była zaawansowana pod względem technicznym: posiadała pięciostopniową skrzynię biegów, zawieszenie tylne typu „De Dion” oraz karoserię wykonaną z aluminium. Linia samochodu była opływowa i elegancka: projekt sygnowany nazwiskiem Bertone został zrealizowany przez Franco Scaglione, ojca prawie współczesnej „Giulietty Sprint”, „Giulietty SS” i „33 Stradale“. Szyba tylna, tył i przód modelu „2000 Sportiva” pojawią się później (oczywiście w innych proporcjach), odnosząc sukces w modelu „Sprint”.

Prowadzenie i osiągi modelu „2000 Sportiva” są pierwszorzędne i doskonałe do tego stopnia, że jeszcze dzisiaj jazda tym samochodem to czysta przyjemność. Pod koniec lat 60. zawieszenia tylne „De Dion” były punktem odniesienia przy opracowywaniu analogicznego rozwiązania dla wersji sedan „Alfetty” z 1972 roku.