Na temat akumulatorów rozpisywaliśmy się ostatnio wielokrotnie. Nic w tym dziwnego – obok opon i płynów eksploatacyjnych stanowią one najbardziej narażone na awarię elementy naszego samochodu w zimie.
A przecież najtrudniejszy okres wciąż przed nami – do tej pory aura była łaskawa i nie przyniosła nam siarczystych mrozów czy potężnych opadów śniegu. A to się może w każdej chwili zmienić… Stąd powracamy do tematu.
Zobacz także:
Na pierwszy rzut oka – duży i ciężki prostopadłościan. Często trudny w montażu i transporcie. Do czego służy akumulator? Jak jest zbudowany i jakie typy akumulatorów używane są obecnie w pojazdach mechanicznych?
Najczęściej stosowanymi bateriami samochodowymi są akumulatory kwasowo- ołowiowe, obecne na rynku od dawna i jednocześnie najtańsze. Akumulatory żelowe o większej wytrzymałości mechanicznej mają inną charakterystykę oddawania energii, a z kolei odporne na rozładowania to te, o wydłużonej wytrzymałości rozruchowej (EFB).
Akumulator to w skrócie magazyn energii, niezbędnej do rozruchu pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Nie działa on w momencie, gdy nie ma elektrolitu (przewodnika prądu). Kluczowe elementy w budowie akumulatora to: blok główny, szkielet konstrukcyjny, separator, płyta dodatnia, płyta ujemna, ogniwa, wieko.
PODZIAŁ AKUMULATORÓW
Akumulatory wykorzystywane do rozruchu pojazdów mechanicznych dzielimy ze względu na rodzaj zastosowanego elektrolitu (przewodnika prądu) na:
– akumulatory kwasowo- ołowiowe;
– akumulatory żelowe;
– akumulatory o wydłużonej wytrzymałości rozruchowej (EFB).
Sporadycznie możemy jeszcze spotkać kwasowo- ołowiowe akumulatory zbudowane z 3 ogniw – generujące napięcie nominalne 6V; mają zastosowanie w samochodach i motocyklach zabytkowych.
Najbardziej rozpowszechnione jest stosowanie akumulatorów kwasowo- ołowiowych.
– Stosuje się w nich roztwór wodny kwasu siarkowego. Zaletą tego typu baterii jest możliwość częstego ładowania. Akumulatory kwasowo-ołowiowe są również najtańsze na rynku – mówi Rafał Kędziorek, dyrektor Pionu Współpracy z Warsztatami w Auto Partner S.A.
Akumulatory żelowe charakteryzują się tym, że elektrolit płynny stanowi mieszanina kwasu siarkowego z posiadającymi zdolność przewodzenia prądu elektrycznego związkami krzemu z innymi pierwiastkami chemicznymi. Zaletą tego typu baterii rozruchowej pojazdów mechanicznych jest ich większa wytrzymałość mechaniczna, odporność na uderzenia, nierówności i wstrząsy.
Posiadają także bardzo wysoką odporność na samorozładowanie, dlatego stosowane są najczęściej jako akumulatory w jednośladach bądź w off- roadzie, gdyż mogą pracować przy znacznych przechyłach.
Akumulatory o zwiększonej wytrzymałości (EFB) to baterie, których większa wytrzymałość i oddawany prąd powodują, że dobrze sprawdzą się w samochodach z większą ilością odbiorników elektrycznych. Jest to rozwiązanie idealne do samochodów z systemem Start& Stop oraz intensywnie eksploatujących akumulator, np. taksówki.
Akumulatory EFB posiadają zwiększoną odporność na częste rozładowywanie przy utrzymaniu wydłużonej żywotności i wysokich parametrów. Dodatkowo charakteryzują się wysokim bezpieczeństwem użytkowania i niezawodnością rozruchu przy najniższych temperaturach. Można je stosować jako zamiennik akumulatorów kwasowo- ołowiowych.
Warto także pamiętać, że sposób i rodzaj eksploatowania pojazdu ma znaczący wpływ na warunki pracy akumulatora. Jazda w mieście, na krótkich dystansach, obniża sprawność baterii, bowiem ogranicza czas, jaki alternator ma na doładowanie akumulatora do stanu wyjściowego.
– Zastanawiając się nad wyborem nowego akumulatora do swojego samochodu warto pamiętać o jego istotnych parametrach: rozmiarze baterii i jej dopasowaniu do dedykowanego miejsca, położeniu biegunów + i -, pojemności akumulatora, zgodnej z zaleceniem producenta pojazdu. Najlepszym sposobem jest skorzystanie z porady wyspecjalizowanego sprzedawcy, który na podstawie odpowiednich katalogów, uwzględniając wszystkie czynniki, dokona odpowiedniego wyboru – dodaje Rafał Kędziorek.
Należy także pamiętać, że w kwestii akumulatorów jest bardzo ważna ochrona środowiska. Są one niebezpiecznym odpadem, gdyż zawierają kwas siarkowy oraz rakotwórczy ołów, należy więc pamiętać, by zużyty akumulator oddać do wyspecjalizowanych punktów. Można zostawić go bezpłatnie w większości sklepów prowadzących sprzedaż akumulatorów, m.in. we wszystkich oddziałach Auto Partner S.A.
Zużyty akumulator musi zostać koniecznie poddany recyclingowi, co znacząco obniża jego szkodliwe oddziaływanie na środowisko.