Na Węgrzech rozegrano Rajd Adrenalin Energiaital Cup. Zawody z bazą w Nagykallo stanowiły ostatnią runę FIA CEZ Cross Country Championship. W gronie 20 załóg aż sześć było z Polski.
Zwycięzcami zawodów zostali Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik-Persson, którzy dzięki temu awansowali na trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej rozgrywek.
Zobacz także:
Piotr Białkowski wygrał klasę TH i zakończył sezon z tytułem Mistrza CEZ. Robert Kufel triumfował w T2 i tym samym sięgnął po tytuł w klasyfikacji rocznej w klasie. Maciej Stańco został sklasyfikowany na trzeciej pozycji wśród benzynowych T1. Katarzyna Jankowska po awariach samochodu wróciła do gry i ostatni dzień zmagań zakończyła z pucharem za II miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Węgier.
Niedziela przyniosła wiele nieoczekiwanych zmian. Od rana nad Nagykallo zbierały się chmury, a po południu zaczęło lać. Duet w Łukaszewski Duhanik przed ostatnią pętlą tracił ponad minutę do Imre Fodora, ale kierowca z Olsztyna wykorzystał trudne warunki i dogonił rywala, który zakończył ściganie wpadnięciem do rowu i awarią. Dwa kolejne miejsca podium zajęli Antal Fekete i Tomáš Ouředníček, do którego cały czas zbliżał się Piotr Białkowski, także jadący Hummerem.
o awarii silnika z dalszej rywalizacji zrezygnował Tomas Horanksy – liderujący w T2, a jego miejsce zajął Robert Kufel, który popisał się czystą jazdą.
W niedzielę rozegrano cztery odcinki specjalne, te same co dzień wcześniej o łącznej długości 170 km. Podczas drugiej sekcji zaczęła się ulewa, która zamieniła suche szutry w śliskie i błotniste. Do mety rajdu dotarły wszystkie polskie załogi.
Marcin Łukaszewski: Ciekawa runda bo walka trwała do końca. Przed ostatnią sekcją sporo traciliśmy do kierowcy Rangera, ale spadł deszcz i to mi pomogło. Lubię jeździć na śliskim, miałem dobre opony, więc postawiłem wszystko na jedną kartę. Przyspieszyłem, Ford został gdzieś w krzakach, a my wygraliśmy.
Piotr Białkowski – Bardzo fajny rajd, trudny technicznie, a ostatni odcinek po oberwaniu chmury stał się bardzo wymagający. Można powiedzieć, że samochód płynął, a nie jechał i trzeba było uważać w każdym momencie. Startowałem na końcu w największym deszczu i myślę, że właściwy dobór opon miał tu duże znaczenie. W mojej klasie nie było dużej konkurencji, ale cieszy fakt, że dużo się uczę i zbliżam się do tych najszybszych konkurentów z generalki.
Robert Kufel: To był ciężki rajd, mieliśmy dużo przygód, ale najważniejsza jest meta. Cieszę się z pierwszego miejsca tym bardziej, że na Węgrzech jeszcze nie startowałem. Ten rajd był zupełnie inny niż rozgrywane u nas w Polsce bo nie prowadził po poligonach, a zwykłych, gruntowych drogach. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony i zadowolony z realizacji planu.
Maciej Stańco: Po raz drugi startowałem w Nagykallo i podobnie jak przed rokiem nie ustrzegłem się błędów. Cały czas się uczę, chcę jechać jak najszybciej. Trasy na Węgrzech nie należą do łatwych, a moje tempo pomimo przygód było całkiem niezłe, więc już samo osiągnięcie mety w tej sytuacji jest sukcesem.
Katarzyna Jankowska: Pomimo wielu przygód udało się ukończyć ten bardzo trudny i nowy dla mnie rajd. Może nie mam powodów do dumy, ale determinacja i chęć walki jaką się wykazaliśmy, to powód do dumy. To był świetny trening, a w przyszłości chętnie wrócę na węgierskie trasy.
Wyniki Adrenalin Energiaital Cup
1. Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik-Persson (BMW GPR) – 4:21.27 godz.;
2. Antal Fekete i György Tóth (Toyota Hilux) – strata 7.47 min.;
3. Tomáš Ouředníček i Pavel Vaculík (H3 Evo I) – 21.16 min.;
4. Piotr Białkowski i Bartosz Momot (H3 Evo III) – 21.37 min. (1. TH);
5. Maciej Stańco i Artur Kołodziej (Chevrolet S10) – 56.01 min.;
6. Imre Varga i Ferenc Szegedi (Nissan KingCab) – 58.53 min.;
7. Robert Kufel i Remigiusz Klein (Nissan Navara) – 1:06.41 min. (1. T2);
8. Sándor Sebestyén i Attila Csató (Toyota Land Cruiser) – 1:11.27 min. (2. T2) min.;
9. Mariusz Andrych i Michał Trzciński (Toyota Land Cruiser) – 1:31.08 min. (3. T2);
10. Josef Macháček (lement Mosquito) – 4:03.48 min. (1. T3);
13. Katarzyna Jankowska i Grzegorz Jankowski (Nissan Navara) – 7:43.20 min. (5. T2).
Klasyfikacja CEZ T1: 1. Komornicki – 100 pkt.; 2. Ourednicek – 98 pkt.; 3. Lukaszewski – 90 pkt.; 4. Zapletal – 66 pkt.; 5. Stańco – 40 pkt.
Klasyfikacja CEZ T2: 1. Kufel – 108 pkt.; 2. Sebestyen – 77 pkt.; 3. Andrych – 77 pkt.; 4. Ulrich – 74 pkt.; 5. Jankowska – 40 pkt.
Klasyfikacja CEZ TH: 1. Białkowski 124 pkt.
Fot.: Paweł Rosłoń