Sześćdziesiąt lat temu, we wrześniu 1963 roku Carlo Abarth zaprezentował światu Fiata-Abartha 595.
Oparty na Fiacie 500 D, modelu, który od 1961 roku cieszył się coraz większym powodzeniem, nowy Fiat-Abarth 595 wziął swoją nazwę od pojemności skokowej, która została zwiększona dzięki przeprojektowaniu cylindrów i tłoków oraz zastosowaniu całkowicie nowych materiałów.
Zobacz relacje:
OPEL: 50 URODZINY KADETTA C – SAMOCHODU O WIELU TALENTACH
Z zewnątrz samochód różnił się od Fiata 500 D perforowaną przednią osłoną chłodnicy typu 850TC, umieszczonym z tyłu i na masce błyszczącym napisem „Fiat Abarth 595” oraz wyrażającym dumę, widniejącym z prawej strony napisem „World Champion”, który nawiązywał do rekordów ustanowionych przez dzieła stworzone przez Officine z Corso Marche. Wyścigowy charakter modelu został dodatkowo podkreślony przez ponadwymiarową aluminiową miskę olejową, która wystawała spod tylnego pasa, a przede wszystkim sportowy tłumik z podwójnym wylotem typu „Record Monza”. W rezultacie powstał mały, lecz wyjątkowo agresywny, a wręcz hałaśliwy samochód, który miał o 30% więcej mocy w porównaniu do jego oryginalnej wersji, moc 27 KM przy 5000 obr / min i osiągał maksymalną prędkość 120 km.
W zasadzie, Abarth wykorzystał odnoszący sukcesy samochód miejski 500D i uczynił z niego udany samochód o wysokich osiągach. Podobnie uczyniła marka Abarth w ostatnich miesiącach, tworząc Nowego Abartha 500e, który powstał na bazie udanego modelu Fiat Nowa 500e – najlepiej sprzedającego się elektrycznego samochodu miejskiego w Europie.
Miesiąc później, 31 października 1963 roku, po raz pierwszy zaprezentowano publiczności model 595 podczas Salonu Motoryzacyjnego w Turynie. Carlo Abarth, wielki ekspert w dziedzinie biznesu i motoryzacji, postanowił wyróżnić się na tle konkurencji, oferując odwiedzającym turyńskie targi kupon na jazdę testową nowym modelem. Inicjatywa okazała się ogromnym sukcesem, a Carlo Abarth ogłosił, że wkrótce zostanie wyprodukowanych 1000 pierwszych samochodów Fiat-Abarth 595 z homologacją wyścigową.
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 1964 roku, Carlo Abarth zaprezentował model Fiat-Abarth 695 będący naturalną ewolucją 595, zgodnie z koncepcją technicznego „upgrade’u”, która wkrótce stała się jednym z najważniejszych filarów tradycji marki Abarth. Później, dzięki fenomenalnym zestawom tuningowym można było przenieść najważniejsze ulepszenia Abartha również do samochodów Fiata z seryjnej produkcji, zmieniając je zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym.
Podstawowe wartości marki, takie jak osiągi i styl, promowane przez pierwsze modele Abartha, są teraz integralną częścią dziedzictwa gamy Abartha, która oprócz nowego Abartha 500e obejmuje Abartha 595 o mocy 165 KM oraz wyróżniającego się jeszcze bardziej niesamowitymi osiągami Abartha 695 o mocy 180 KM. Oba modele oferują ekscytujące osiągi, charakterystyczny „ryk” silnika, odważny styl i niezwykłe wrażenia z jazdy połączone z taką samą dawką dobrej zabawy.
Dzisiaj, sukces obu modeli potwierdza, że nawet po sześćdziesięciu latach wartości promowane przez Carlo Abartha są nadal niezwykle aktualne i żywe w duszach fanów marki spod znaku Skorpiona.