Wyraźny spadek sprzedaży nowych samochodów z silnikami diesla w Europie Zachodniej, powinien był wpłynąć na wzrost sprzedaży aut używanych z tym silnikiem.
Nic bardziej mylnego, ponieważ według danych AAA Auto tylko 3 na 10 klientów dealera decyduje się na zakup takich pojazdów.
Zobacz także:
Analitycy AAA Auto zaobserwowali wyraźny spadek sprzedaży Diesli w oddziałach w Polsce z 38 proc. w ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2016 roku, do 33 proc. w tym samym okresie 2017 roku.
Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej europejskich rządów i metropolii „walczy z dieslem” w ramach polityki ograniczania gazów cieplarnianych, przewidywano w Polsce boom na sprowadzane z zagranicy samochody używane z tym silnikiem. Dlaczego zatem polscy kierowcy nie ulegli pokusie używanych diesli z zachodu? Jednym z czynników może być wysoka świadomość kosztów związanych z użytkowaniem tego silnika.
Podejmując decyzję o zakupie auta używanego z silnikiem diesla należy przede wszystkim wziąć pod uwagę przeznaczenie samochodu. Wielu kierowców korzysta z samochodów na krótkich dystansach, dojeżdżając do pracy lub szkoły. I to ich dotykają przede wszystkim kłopoty związane z filtrem cząstek stałych, który działa prawidłowo dopiero po przejechaniu kilkunastu, kilkudziesięciu kilometrów. Wydatki związane z naprawą filtra są bardzo wysokie, a nowy filtr może kosztować nawet 10 tys. zł. Dlatego wiele używanych samochodów z silnikiem diesla poruszających się po polskich drogach ma usunięte filtry cząstek stałych.
– Usunięcie filtra cząstek stałych w autach z silnikiem diesla jest nielegalne. Właściciel auta usuwając taki filtr staje się trucicielem tak samo, jak osoby, które w piecach spalają plastik. W AAA AUTO często mamy do czynienia z autami, które pozbawione są filtra cząstek stałych, dlatego przed zakupem auta sprawdzamy jego obecność, a jeśli stwierdzimy brak, odrzucamy je. Uważam, że decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym, należy pogodzić się z koniecznością wypełniania zaleceń producenta, gwarantujących właściwą eksploatację filtra cząstek stałych – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA Auto w Polsce.
Największą popularnością w polskich oddziałach AAA Auto cieszą się używane samochody z silnikami diesla marek Ford, Volkswagen i Opel z nadwoziem typu kombi. Najczęściej wybieranymi modelami aut z silnikiem diesla w 2017 roku są: Ford Focus, Ford Mondeo i Volkswagen Passat, a średnia cena wynosi 27 224 zł.
TOP 10 marek aut używanych z silnikiem diesla w 2017 roku
1. Ford
2. Volkswagen
3. Opel
4. Renault
5. Audi
6. Peugeot
7. BMW
8. Skoda
9. Nissan
10. Toyota