Analizy skutków wypadków pokazują, że ryzyko śmierci pasażerów jest o 85 proc. niższe w samochodach wyprodukowanych w ciągu ostatnich pięciu lat.
Tymczasem ponad 63 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach ma więcej niż 10 lat. Według najnowszych statystyk AAA AUTO, dealera samochodów używanych, to jednak auta w wieku poniżej ośmiu lat cieszą się największym zainteresowaniem.
Zobacz także:
W regionie Europy Środkowej stanowią one prawie 51 proc. wszystkich samochodów sprzedanych w ciągu ostatnich dwóch lat.
– Od pewnego czasu obserwujemy nieco inny trend w zakupach aut używanych, niż wynika to z oficjalnych danych rejestrowych dotyczących wieku pojazdów. W centrach sprzedaży AAA AUTO największym zainteresowaniem klientów cieszą się auta młodsze niż osiem lat, a więc mniej osób szuka starszych modeli. Dane z przeprowadzonego przez nas sondażu pokazują, że wiele rodzin kupuje nowe używane auto, nie sprzedając starego. Wykorzystują je do różnych celów transportowych i eksploatują tak długo, jak tylko to możliwe. Oznacza to, że pojazdy te rzadko pojawiają się na rynku aut używanych – powiedział Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.
Eksperci szwedzkiej firmy ubezpieczeniowej Folksam zbadali 178 000 wypadków drogowych i na podstawie ich analizy stwierdzili, że ryzyko poważnych konsekwencji dla pasażerów zmniejszyło się o połowę, a ryzyko śmiertelnego wypadku spadło aż o 85 proc. w nowych samochodach, w przeciwieństwie do pojazdów wyprodukowanych na przełomie lat 80. i 90. XX wieku.
Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 20 mln samochodów osobowych, z czego ponad 63 proc. to auta mające powyżej 10 lat. Jest to niewątpliwie jeden z powodów ponadprzeciętnej liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce w stosunku do średniej w UE. Stare samochody pociągają za sobą wyższe koszty eksploatacji spowodowane dużym stopniem zużycia części i koniecznością ich wymiany, co jest często bardzo kosztowne. Jednocześnie kierowcy zdają sobie sprawę z zagrożeń wynikających z użytkowania takich samochodów.
– Większość osób, które zamierzają kupić używane auto, nie jest zainteresowana starymi pojazdami ze względu na brak odpowiedniego wyposażenia oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa. Dlatego nasi klienci wolą często wziąć pożyczkę na nowsze, bardziej niezawodne i bezpieczne auto, niż ryzykować kosztownymi naprawami lub następstwami wypadku drogowego. Często korzystają oni z dodatkowych środków pochodzących z rządowego Programu 500+, dzięki czemu mogą kupić samochody w wieku poniżej ośmiu lat, które są zgodne z normą Euro 5, a więc są bardziej ekonomiczne i bezpieczne – dodał Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.
Polacy będą coraz częściej wybierali samochody młode, także te będące jeszcze na gwarancji producentów. Przykładem są rynki czeski i słowacki, na których obecna jest marka Mototechna, należąca do Grupy AAA AUTO, oferująca właśnie takie samochody. Od 2012 roku kiedy Mototechna pojawiła się na tych rynkach, sprzedanych zostało łącznie 32 000 aut. Tymczasem w 2017 roku firma planuje sprzedać aż 12 000 aut.
Obecnie w ofercie Mototechna znajduje się niemal 1 000 młodych samochodów, poczynając m.in. od Skody, Dacii, poprzez Mitsubishi, Volkswagena i na BMW kończąc. Klienci mogli kupić w Mototechnie także rzadkie samochody, m.in. Ferrari F430, Maserati GranTurismo, Bentley Continental Flying Spur, Jaguar F-Type R, Alfa Romeo 4C, Porsche 911 TechArt GT Street T4, Tesla Model S.
Oto TOP 10 najlepiej sprzedających się niemal nowych aut segmentu premium w oddziałach Mototechna:
1. BMW X5;
2. BMW X6;
3. BMW 5;
4. Audi Q7;
5. Toyota Land Cruiser V8;
6. Toyota Land Cruiser;
7. VW Touareg;;
8. Audi A6;
9. Porsche 911;
10. Mercedes ML.