Wiele rodzin planuje już teraz wakacje. Będą one zapewne najczęściej związane z podróżowaniem samochodem, aby lepiej chronić dzieci przed ciągłym zagrożeniem infekcją koronawirusa.
Jednocześnie wiele osób próbuje wymienić swoje auto. Niestety, podaż używanych aut na rynku jest niższa niż byliśmy przyzwyczajeni.
Zobacz relacje:
A to ze względu na przerwy w produkcji nowych samochodów. Liczba używanych więc aut spadnie. Najpopularniejszym pojazdem rodzinnym wśród używanych jest w tym roku kombi – Opel Astra. Kia Sportage wygrywa w kategorii SUV, a Opel Meriva wśród MPV. Takie wnioski płyną z danych statystycznych dotyczących sprzedaży samochodów w sieci międzynarodowego dealera samochodów używanych AAA Auto.
– Wśród naszych klientów nowszy samochód używany jest częściej wybierany przez rodziców, którzy planują więcej podróżować autem, zamiast samolotem. Poszukują przestronnego, wygodnego i niezawodnego samochodu dla swojej rodziny. Obecnie nowe samochody są niedostępne z powodu przestojów produkcji i długiego czasu oczekiwania, więc jedyną rozsądną opcją jest poszukiwanie samochodu używanego. Jest ich jednak mniej na rynku i w związku z tym ich ceny rosną, szczególnie wśród prywatnych i mniejszych dealerów, którzy pozbywają się samochodu również w celu zrekompensowania strat finansowych spowodowanych pandemią – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
Używane samochody są obecnie praktycznie najtańszymi samochodami, które są natychmiast dostępne do odbioru. Rośnie także zainteresowanie finansowaniem zakupu samochodów na raty.
– Rodzice są bardzo praktyczni i, w przeciwieństwie do młodych ludzi, biorą pod uwagę nie tylko nowoczesny wygląd samochodu, ale przede wszystkim użyteczność i bezpieczeństwo. Kupując u nas auto, są coraz bardziej zainteresowani bezpieczeństwem, dlatego też najczęściej wybierają solidne samochody, takie jak kombi, SUV-y lub MPV. ISOFIX, opracowany przez producentów samochodów w celu zwiększenia bezpieczeństwa, jest już standardem dla rodzin, bez którego nie mogą się obejść w samochodzie – dodała Karolina Topolová.
Opel Astra kombi spełnia wymagania nawet najbardziej wymagających rodziców, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i przestrzeni w samochodzie oraz bagażniku. W 42 proc. przypadków kombi jest preferowaną opcją przez rodziny, 39 proc. miłośników dużych samochodów wybiera SUV-y, a 19 proc. MPV. Inne popularne kombi to Ford Focus, VW Passat lub Škoda Octavia.
Rodziny wybierają Kię Sportage lub Nissana Qashqaia z SUV-ów, a Opla Merivę lub Zafirę z MPV.
Najlepiej sprzedające się samochody rodzinne w sieci AAA AUTO w 2020 roku (Czechy – Słowacja – Polska):
1. Škoda Octavia – Škoda Octavia – Opel Astra
2. Škoda Fabia – Volkswagen Passat – Ford Focus
3. Volkswagen Passat – Škoda Fabia – Kia Sportage
4. Škoda Superb – Kia Sportage – Nissan Qashqai
5. Škoda Yeti – Volkswagen Tiguan – Dacia Duster
6. Kia Sportage – Škoda Superb – Volkswagen Passat
7. Hyundai i30 – Volkswagen Golf – Škoda Octavia
8. Volkswagen Touran – Dacia Duster – Škoda Fabia
9. Volkswagen Tiguan – Ford Focus – Volkswagen Golf
10. Ford Mondeo – Hyundai Tucson – Renault Mégane
Średnio Polacy wydają 34 700 zł na kombi, 60 200 zł na SUV, a najmniej na MPV (28 900 zł). Prawie 57 proc. SUV-ów jest napędzanych benzyną, co jest wyjątkiem w Europie. Na przykład w Czechach jest to tylko 40 proc., na Słowacji nawet 30 proc.
Tylko 15 proc. Polaków kupuje duże samochody z automatyczną skrzynią biegów. Przeciwnie, dla Czechów jest to jedna czwarta samochodów, dla Słowaków nawet jedna trzecia. Najpopularniejsze kolory kombi to srebrny (26 proc.), szare MPV (21 proc.) i czarny SUV (22 proc.).