AAA AUTO: JAKIE AUTA WYBIERAJĄ MŁODZI KIEROWCY? NIESPODZIANKA

AAA AUTO_mlodzi1

Prawo jazdy to jedna z pierwszych rzeczy, o której myślimy zaraz po przekroczeniu progu dorosłości. Entuzjastyczne podejście do jazdy samochodem wśród młodych ludzi przekłada się niestety często na ich większą skłonność do ryzykownej jazdy.

Nowicjusze na drogach są od 3 do 4 razy bardziej narażeni na ryzyko wypadku. Jak wynika z badania AAA AUTO, największego dealera samochodów używanych w Europie Środkowo- Wschodniej, który sprzedaje rocznie średnio 6 000 aut osobom poniżej 25 roku życia, najbardziej pożądanymi cechami pierwszego auta są: kolor i praktyczność.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Takie kryteria wyboru stosują młode kobiety, oraz moc silnika – to kryterium jest najpopularniejsze wśród młodych mężczyzn.

Według danych AAA AUTO, najpopularniejszym samochodem wybieranym globalnie przez młodych kierowców jest Škoda w wersji hatchback, z manualną skrzynią biegów. Generalnie wśród najbardziej popularnych modeli w tej grupie wiekowej kierowców są właśnie hatchbacki z silnikiem benzynowym i manualną skrzynią biegów. Wynik badania to niespodzianka: zdawać by się mogło, że na czele są Volkswagen i BMW…

– Ogromna większość początkujących kierowców wybiera używany samochód, mając poczucie, że potencjalna stłuczka nie odbije się zbytnio na ich finansach. Niemniej jednak nie oznacza to, iż zdecydowani są kupić cokolwiek, byleby jeździło. Wręcz przeciwnie, młodzi ludzie chcą, aby auto stanowiło reprezentację ich statusu i dążeń życiowych. W szczególności młodzi mężczyźni zwracają uwagę na moc silnika oraz sportowy wygląd samochodu. Młode kobiety przywiązują dużą wagę do wyglądu samochodu w aspekcie linii i koloru. W dużym stopniu zwracają uwagę także na kwestie praktyczności i bezpieczeństwa – powiedział Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

Wśród młodych nabywców samochodów w AAA AUTO królują mężczyźni, stanowiąc 70,7 proc. pośród kupujących auta do 25 roku życia. 50,1 proc. początkujących kierowców kupuje hatchback, 57 proc. preferuje auta z silnikiem benzynowym, a 90 proc. wybiera samochody z manualną skrzynią biegów. Najpopularniejszymi markami aut kupowanych przez młodych kierowców są kolejno: Opel, Ford, Volkswagen.

Młode kobiety najczęściej wybierają model Škoda Fabia, natomiast mężczyźni – Opla Astrę. Jeśli chodzi o preferencje kolorystyczne – kobiety oprócz koloru srebrnego bardzo chętnie sięgają po czerwień, a mężczyźni wybierają srebrny, niebieski i czarny.

Najlepiej sprzedające się w 2015 roku modele samochodów w AAA AUTO wśród osób do 25 roku życia, z rozróżnieniem na płeć (młodzi mężczyźni – młode kobiety):
– Opel Astra: 6.1% – Škoda Fabia: 6.5%;
– Ford Mondeo: 5.2% – Opel Corsa: 4.1%;
– Škoda Octavia: 4.6% – Fiat Grande Punto: 3.3%;
– Ford Focus: 4.0% – Ford Fiesta: 3.3%;
– Mazda 3: 4.0% – Mazda 6: 3.3%;
– VW Passat: 3.4% – VW Passat: 3.3%;
– VW Golf: 2.5% – Mazda 3: 3.3%;
– Honda Civi: 2.5% – Opel Astra: 2.4%;
– Audi A4: 2.1% – Mercedes A: 2.4%;
– Opel Corsa: 1.8% – Renault Scenic: 2.4%.

Nie powinien zaskakiwać fakt, że kierowcy z doświadczeniem do 5 lat „za kółkiem” biorą udział w dużej liczbie wypadków drogowych. Na ten stan rzeczy wpływa szereg rozmaitych czynników, takich jak np. skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji, nieumiejętność właściwej oceny warunków drogowych i własnych umiejętności, czy też stosunkowo częste prowadzenie pojazdu w okolicznościach powodujących wzrost ryzyka wypadku (pora nocna, towarzystwo rówieśników).

Według danych Najwyższej Izby Kontroli w obszarze wypadków drogowych w Polsce, którą objęto dane z 2004 – 2013, wynika, że młodzi wiekiem i stażem kierowcy są sprawcami około 20 proc. ogółu wypadków drogowych (z opracowania własnego NIK na podstawie danych Policji za 2013 r.).

– Jako AAA AUTO rekomendujemy młodym kierowcom wybór przede wszystkim bezpiecznych samochodów, z możliwie dużą pojemnością silnika. Duża część silników jest typu TSI, a więc taki samochód jest całkiem szybki, zwłaszcza w przypadku początkującego kierowcy, bezpieczny i pozwalający na w miarę pełna kontrolę – dodał Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.