Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat przez fabuły polskich seriali przewinęło się wiele samochodów, które odegrały w nich mniejszą lub większą rolę.
Jak podaje AAA Auto, największy dealer samochodów używanych w Europie Środkowej, niektóre z nich szczególnie dobrze sprzedają się w polskich salonach dealera.
Zobacz także:
Tak jest choćby w przypadku znanego z „M jak miłość” Forda Mondeo, będącego 7. najczęściej ogłaszanym do sprzedaży autem używanym w lipcu 2017 roku w Polsce. Ponadto Mondeo jest bestsellerem w całej grupie AAA Auto – w 2017 roku zajmuje 5. pozycję w rankingu sprzedaży w Czechach, 7. na Węgrzech i 11. na Słowacji.
Ford Mondeo, którym jeździł Paweł Zduński z “M jak miłość” znalazł się też w rankingu Top 10 najczęściej ogłaszanych do sprzedaży aut używanych w 2016 roku. Sympatia do tego modelu wśród Polaków nie maleje – Mondeo od lat utrzymuje silną pozycję wśród popularnych używanych samochodów klasy średniej. Posiadaczem Forda Mondeo w „M jak miłość” był nie byle kto, bo serialowy amant, a model prezentowany w serialu był nie tylko jako solidne auto rodzinne, ale także samochód ,,miły dla oka”.
Polscy klienci AAA Auto w pierwszych siedmiu miesiącach 2017 roku najczęściej wybierali model Forda Mondeo w wersji z silnikiem diesla (71 proc.) i z ręczną skrzynią biegów (88 proc.). 46 proc. nabywców Forda Mondeo zdecydowało się na model kombi. Ulubionym kolorem Forda Mondeo wśród był czarny (29 proc. aut sprzedanych w 2017 roku było tego koloru). Samochód był wybierany najczęściej przez mężczyzn (81 proc.), a średnia cena tego auta kupowanego w salonach firmy w latach 2015–2017 wynosiła 25 245,86 zł.
Kolejnym modelem samochodu rozsławionym przez “M jak miłość” był Opel Vectra kombi, którym poruszał się serialowy Marek Mostowiak. Jak się okazuje, od początku roku 2017 decyzję o kupnie Opla Vectry kombi polscy klienci AAA Auto podejmowali aż 87 proc. częściej niż w tym samym okresie 2016 roku. Średnia cena modelu w latach 2015–2017 wynosiła 15 437,33 zł.
71 proc. modeli była wyposażona w silnik typu diesel, a 78 proc. miało ręczną skrzynię biegów. W 2017 roku najlepiej sprzedawała się Vectra kombi w kolorze srebrnym (36 proc.). Popularny model Opla był najczęściej wybierany przez mężczyzn (85 proc.).
Serialu „Klan” nikomu nie trzeba przedstawiać. Emitowany od 1997 roku jest najdłuższym pod względem nieprzerwanych emisji serialem wyprodukowanym w Polsce. Przez odcinki telenoweli przejechało wiele modeli samochodów uwielbianych przez Polaków. Wspomnieć wystarczy choćby kultowe auto taksówkarza Ryśka Lubicza – Fiat Marea Weekend. Podczas gdy model ten nie cieszy się obecnie dużą popularnością, inne z aut, którymi jeździli główni bohaterowie serialu nadal dobrze się sprzedają.
Tak jest w przypadku modelu Škoda Superb, samochodu doktora Pawła Lubicza. To zaliczane do segmentu D/E auto osobowe zaskarbiło sobie sympatię wielu polskich kierowców. Produkowany od 2001 roku model doczekał się już swojej III generacji i stanowi najbardziej luksusowy model w ofercie czeskiej martki.
Według danych AAA Auto, zapotrzebowanie na ten model w od początku 2017 roku wzrosło o 75 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Aż 93 proc. nabywców kupiło go w wersji z nadwoziem typu sedan. Na przestrzeni ostatnich trzech lat zmieniły się znacząco preferencje jeśli chodzi o typ silnika w tym modelu – w 2015 roku sprzedano 83 proc. z dieslem, a w 2017 – aż 64 proc. samochodów było wyposażone w silnik benzynowy.
Systematycznie rośnie zainteresowanie modelem w wersji z automatyczną skrzynią biegów – w 2017 roku aż 36 proc. modeli Superb miało ten typ przekładni. Ulubionym kolorem był czarny (2017 – 26 proc.). Najczęściej kupowali ten model mężczyźni – aż 80 proc. Średnia cena Škody Superb sprzedawanej w AAA Auto od początku tego roku wynosiła 40 199 zł.
– W naszej ofercie można znaleźć niemal wszystkie modele aut, którymi jeżdżą bohaterowie najpopularniejszych polskich seriali – może z wyjątkiem bohatera serialu „Czterej pancerni i pies”. Z jednej strony seriale starają się odzwierciedlać rzeczywistość na polskich drogach, a z drugiej – często inspirują Polaków do zakupu określonych modeli samochodów. Ludzie utożsamiają się z ulubionymi bohaterami seriali i we wszystkich aspektach pragną być tacy jak oni, czyli na przykład jeździć takimi samymi samochodami – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA Auto w Polsce.
Dużo dobrego dla rynku aut używanych zrobiła też główna bohaterka emitowanego w latach 2005–2007 serialu “Magda M.”. Prawniczka przemierzała ulice Warszawy czerwonym Suzuki Swift, który idealnie współgrał z wizerunkiem postaci. Model łączy walory estetyczne z technicznymi, a do tego jest bardzo ekonomiczny. Od początku br. sprzedaż tego modelu wzrosła o 36 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku.
Najczęściej kupowaną wersją Suzuki Swift w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku była ta z silnikiem o pojemności 1.3 litra i w kolorze pomarańczowym (25 proc.). Wszystkie z modeli Swifta oferowane sprzedawane są w wersji z ręczną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym. 62,5 proc. nabywców stanowiły kobiety, średnia cena od początku tego roku wynosiła 25 111,50 zł.