MIKRO MOBILNOŚĆ – PIĘĆ RZECZY KTÓRE WARTO WIEDZIEĆ

seat-exs-1

Przewiduje się, że liczba mieszkańców największych miast wzrośnie o 65 procent w ciągu najbliższych 20 lat. Mając to na uwadze oraz fakt, że stan środowiska nieustannie się pogarsza, wprowadzenie zmian w infrastrukturze miast wydaje się koniecznością.

Odpowiedzią na nadchodzące wyzwania może być mikro- mobilność, która jest tematem przewodnim tegorocznych targów komunikacyjnych − Mobile World Congress.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Tylko jak właściwie ją rozumieć? Oto krótki przewodnik o mikro- mobilności – jednym z najważniejszych trendów, który ma odmienić współczesne miasta.

Mianem mikro- mobilności określa się wszystkie rozwiązania komunikacyjne czy transportowe, które umożliwiają pokonanie krótkich dystansów – z reguły pierwszego lub ostatniego odcinka zaplanowanej podróży. Najlepiej do tego nadają się lekkie pojazdy zasilane prądem, takie jak rowery, hulajnogi, skutery czy małe samochody elektryczne.

seat-exs-3

Dzięki niewielkim rozmiarom ułatwiają one poruszanie się po wąskich ulicach miast, a ich alternatywne zasilanie pozwala zredukować ślad węglowy, czyli emisję dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych. Według badań McKinsey Center for Future Mobility, około 60 proc. podróży samochodami na całym świecie to przejazdy na dystansie mniejszym niż 8 kilometrów. Duża część z nich mogłaby się odbywać z wykorzystaniem rozwiązań mikro- mobilności.

Gdzie ma zastosowanie?

W związku z zachodzącymi zmianami demograficznymi i ogólnym wzrostem populacji, miasta zmieniają się w zawrotnym tempie. Każdego tygodnia około 1,3 mln ludzi przeprowadza się do miast. Do 2030 roku liczba “megamiast” − obszarów miejskich z ponad 10 mln mieszkańców − wzrośnie do około 43. To o 12 więcej niż istnieje obecnie.

Przewiduje się, że w 2040 roku około 65 proc. ludności będzie mieszkać w miastach. Mikro- mobilność ma pomóc zmierzyć się z tymi wyzwaniami, nie tylko przez dostarczenie odpowiednich pojazdów, ale przede wszystkim przez opracowanie całego systemu komunikacji.

seat-exs-4

− Miasta dostrzegają problem i coraz częściej są otwarte na współpracę z sektorem prywatnym, aby znaleźć odpowiednie rozwiązania. To, że na ulicach pojawi się kilka skuterów więcej nie świadczy jeszcze o żadnej rewolucji. Oczywiście jest to krok we właściwym kierunku, jednak mikro- mobilność wymaga czegoś więcej i razem z lokalnymi władzami pracujemy nad wdrożeniem prawdziwie rewolucyjnych rozwiązań − mówi Fabian Simmer, SEAT Digital Officer.

Kiedy ma sens i dlaczego jest tak ważna?

Miasta rozwijają się z dnia na dzień, a zachodzące zmiany odczuwa każdy z mieszkańców. Mikro- mobilność może odegrać kluczową rolę w rozwiązaniu dwóch kluczowych problemów: pogarszającego się stanu środowiska oraz czasu, jaki poświęcamy na dojazdy. Jak na co dzień mogłaby wyglądać podróż mikro- mobilnego mieszkańca? Z domu wyjedzie on małym, elektrycznym samochodem, który zostawi na parkingu przy wjeździe do miasta. Następnie skorzysta ze skutera lub hulajnogi, którymi szybko dotrze do swojego biura w centrum.

− Szukamy wygodnych rozwiązań, dzięki którym możemy również zyskać dodatkowy czas. Jednocześnie chcemy być eco- friedly i jak najmniej szkodzić środowisku naturalnemu – podsumowuje Simmer.

seat-exs-2

Dla kogo jest mikro- mobilność?

Mikro- mobilne systemy przyszłości bazować będą na wykorzystaniu floty małych lekkich pojazdów, np. elektrycznych skuterów.

− Produkty dedykowane mikro- mobilności są ważne zarówno dla osób prywatnych, jak i dla operatorów carsharingowych. Opracowując przyszłą generację pojazdów, bierzemy pod uwagę wymagania wszystkich zainteresowanych. Operatorzy powinni móc wprowadzić różne modele dostosowane do potrzeb danej aglomeracji, a użytkownicy powinni mieć możliwość wyboru między różnymi środkami transportu − kończy Simmer.

SEAT w 2018 roku zaprezentował już model eXS stworzony we współpracy z Segwayem − liderem indywidualnej mobilności elektrycznej. Kolejnym krokiem w realizacji strategii mikro- mobilności jest nowy pojazd, którego światowa premiera odbędzie się 25 lutego, podczas tegorocznych targów komunikacyjnych − Mobile World Congress.